Nauczyciele klas I – III często zastanawiają się jak uatrakcyjnić proces nauczania i uczynić go tym samym bardziej efektywnym. Jest bardzo dużo różnorodnych środków dydaktycznych, które pozwalają aktywnie uczestniczyć w zajęciach. Przydatnym i wyjątkowo aktywizującym środkiem dydaktycznym w nauczaniu zintegrowanym jest komputer. Już na I etapie edukacji oczekuje się od ucznia umiejętności korzystania z dostępnych środków informacji oraz skutecznego rozwiązywania problemów. Do takiej aktywności mogą skłonić uczniów ciekawe, komputerowe programy dydaktyczne. Odpowiednio dobrany i skonstruowany program komputerowy powinien pobudzać uczniów do aktywności w czasie zajęć i do prób samodzielnego rozwiązywania problemów o różnym stopniu trudności. Taki program edukacyjny powinien mieć charakter uniwersalny, tzn. obejmować swoimi zagadnieniami realizację różnych tematów, a jednocześnie łączyć elementy dobrej zabawy i wartościowego materiału dydaktycznego. Musi cechować się również prostotą i przyjaznym sposobem komunikacji pomiędzy komputerem a dzieckiem, wprowadzać różnorodność działań, żeby uniknąć znużenia i zniechęcenia dziecka. To nauczyciel decyduje o wyborze gier dydaktycznych i programów edukacyjnych, które powinny likwidować monotonię na zajęciach, a tym samym wyzwalać u uczniów aktywność i pobudzać do działania. Mając na uwadze wszechstronny rozwój ucznia wykorzystuję podczas zajęć zainteresowanie dzieci komputerem i umiejętnie podsuwam im programy edukacyjne dostosowane do ich wieku oraz zagadnień, które aktualnie realizuję w danym bloku tematycznym. W swojej pracy wykorzystuję komputer do rozwijania zdolności językowych, poszerzania zasobu słów, doskonalenia umiejętności czytania i techniki pisania, przyswajania pewnych reguł ortograficznych, wykonywania czterech podstawowych działań matematycznych: (dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia), rozwiązywania równań, rozwijania wyobraźni, wyrabiania poczucia estetyki, doskonalenia koordynacji ruchowo-wzrokowej itp. Poprzez korzystanie ze sprzętu informatycznego kształtuję u uczniów nawyk do skoncentrowania się na wykonywanym zadaniu oraz dobrego zorganizowania swej pracy. Opanowanie na I etapie edukacji określonych umiejętności w pracy z komputerem, takich jak: znajomość klawiatury i sposobów użycia określonych klawiszy, uruchomienie programu i praca z nim stanowią ważny element edukacji informatycznej, którą uczniowie będą doskonalić i wzbogacać na dalszych etapach swej edukacji. W nauczaniu zintegrowanym komputer jest więc przydatnym środkiem do realizacji zamierzonych celów. W szkole w której pracuję bardzo dużo dzieci dzięki zajęciom w pracowni komputerowej ma jedyną możliwość kontaktu z komputerem.
Małgorzata Stanek PSP w Ożarowie |